Stop nu met rokken

Zelf stoppen met roken

Het roken van tabak is zowel een psychologische gewoonte als een lichamelijke verslaving. De handeling van het roken is bij veel mensen ingebakken als dagelijks ritueel. De nicotine in de sigaretten werkt verslavend zodanig dat er, bij het dalen van het nicotinegehalte in het lichaam, een bijna onweerstaanbaar verlangen zal ontstaan naar een nieuwe dosis. Om succesvol te kunnen stoppen met roken, moet u zowel de gewoonte van het roken uit je dagelijkse routine kunnen schrappen als leren omgaan met de ontwenningsverschijnselen die het stoppen zullen veroorzaken

Zelf stoppen met rokenVeel mensen grijpen naar een sigaret wanneer het even wat minder goed gaat. Onaangename gevoelens zoals stress, depressie, eenzaamheid, angst, en angst zijn enkele van de meest voorkomende redenen waarom volwassenen roken. Als je een slechte dag, kan het lijken alsof sigaretten je enige vriend zijn. Maar er zijn ook gezondere en meer effectieve manier om met onaangename gevoelens te leren omgaan. Dit kan gaan van het eenvoudig zoeken naar een andere vorm van ontspanning, het trainen van ademhalingsoefeningen tot zelfs meditatie. Maar de eerste en belangrijkste stap is dat je de veroorzakers van uw verslaving gaat aanpakken.

Zelfs als sigaretten zijn niet langer een deel van je leven, zullen de pijnlijke en onaangename gevoelens die kunnen hebben geleid tot uw rookgedrag soms terug komen maar het is dus zeker de moeite waard na te denken over verschillende manieren waarop je kunt omgaan met dergelijke situaties zonder dat je een sigaret nodig hebt.

Begin met het opmaken van een lijst met de redenen waarom u wilt stoppen, kopieer die lijst een aantal keren en neem ze mee naar plaatsen waar je het meest geneigd bent om te roken of waar u uw sigaretten bewaard, zoals in de auto, je jas of je tas. Telkens je naar een sigaret wil grijpen zal je herinnerd worden aan die lijst. Wat er kan er allemaal op die lijst gezet worden.

Enkele voorbeelden:

  • Ik zal mij gezonder voelen en meer energie hebben, wittere tanden, en een frissere adem hebben.
  • Ik zal het gevaar risico op kanker, hartaanvallen, beroertes aanzienlijk verlagen.
  • Ik zal mijn partner en kinderen niet langer blootstellen aan de gevaren van het meeroken.
  • Ik zal meer geld kunnen besteden aan leukere zaken.

Zo zijn er misschien nog tientallen andere, persoonlijke redenen, te bedenken die je zou kunnen opnemen in je lijst.

Met vrienden, familie en collega’s roken om je heen, is het dubbel zo moeilijk om te stoppen of om een terugval te krijgen. Daarom volgende raad: zorg dat de mensen om je heen weten dat je probeert om te stoppen met roken. Geef uitleg over de redenen waarom je wilt stoppen en probeer ze te overtuigen om in uw bijzijn niet te roken in de auto, de koffiepauze.

Tot besluit kunnen we zeggen dag uw wilskracht en overtuiging misschien ook anderen zullen doen nadenken over de vele nadelen van het roken en misschien is dit voor één of meerderen van hen ook de aanzet om het eens te proberen. Zo heeft u op uw eigen manier bijgedragen tot een gezondere samenleving.