Stop nu met rokken

Stoppen met roken

Stoppen met roken in 30 dagen

Stoppen met roken is niet simpel. Het is een behoorlijk zware stap, die alleen dan werkt wanneer de omstandigheden goed zijn en de wil om te stoppen daadwerkelijk aanwezig is. Om die ideale omstandigheden te bereiken, kun je een stappenplan maken.

Stoppen met roken

Stoppen met rokenEr zijn wel eens mensen die roepen “ok, stoppen met roken, maar wat dan?” Zij gaan er dus bij voorbaat van uit dat het roken voor een andere verslaving wordt ingeruild. Is dat wat je wilt? Of is het een kwestie van ‘ik ga er voor’? Niet meer roken betekent letterlijk dat je je beter gaat voelen. Dat je beter slaapt en eventueel minder snurkt. Dat betekent dat meer mensen profijt hebben van jouw besluit. Dit soort van overwegingen zijn belangrijk, want ze kunnen motiveren door te gaan wanneer het even zwaar is. Het helpt dan ook om een niet meer roken dagboek bij te houden.

 

Het niet meer roken stappenplan

  1. leg de dag vast waarop je stopt. Handig is om dat tijdens het weekend te doen. Dan ben je in principe thuis en krijg je hulp van jouw gezin of partner.
  2. zorg ervoor dat je minimaal een hulpmiddel hebt uitgekozen. Of pleisters, of kauwgum of een ander middel.
  3. drink gedurende die eerste tien dagen ieder uur een glas water. Vooral geen koffie of alcohol, want dat zorgt er voor dat je smacht naar een sigaret. Water helpt het lichaam te ontgiften.
  4. zorg er voor dat je lekker bezig bent. Bijvoorbeeld in de tuin, of in de garage. Dat helpt je niet aan het roken te denken. Afleiding. Dus geen sport of een game, waar je normaliter lekker bij zit te paffen.
  5. informeer jouw collega’s en vraag hen om ondersteuning.Voor de tweede cyclus van 10 dagen, is het belangrijk dat je goed beseft dat je al bijna 2 weken niet meer rookt. Wanneer je je ervaringen in het dagboekje genoteerd hebt, geef je jezelf vandaag complimenten.
  6. Drink iedere ochtend, liefst vers geperst, sap. Dat helpt het lichaam schoon te maken. Ga minimaal een half uur wandelen. Of fietsen. Laat het lichaam merken dat je anders wilt leven.
  7. eet minder vlees en extra veel groente. Neem ook extra fruit, of in ieder geval dagelijks fruit en noten. Dat helpt allemaal om te zorgen dat jouw lichaam de stoffen van het roken verwerkt en afvoert. De roep om te roken wordt daardoor minder.de laatste 10 dagen. Stoppen met roken is volharden, maar ook gewoon tegen jezelf blijven zeggen dat je stopt. Ook tijdens de laatste fase is het belangrijk om alles te blijven herhalen. Water, sap, groente, fruit, geen koffie of alcohol.
  8. Ga iedere ochtend voor de spiegel staan en geef jezelf een schouderklop.

Beloof jezelf iedere ochtend, in die spiegel kijkend, dat het roken over is. Dat dat je blij maakt.

Na 30 dagen niet meer roken, geef je jezelf een grote beloning. Bijvoorbeeld door met jouw partner heerlijk uit te gaan eten. Laat de wereld weten dat het je gelukt is en neem de complimenten met een glimlach in ontvangst. Want het is een hele prestatie.