Stop nu met rokken

Ontwenningsverschijnselen

Ontwenningsverschijnselen bij stoppen met roken.

Alsof stoppen met roken al niet moeilijk genoeg is maken de ontwenningsverschijnselen dit nog een stuk onaangenamer. Stoppen met roken betekent eigenlijk afrekenen met twee verslavingen. Aan de ene kant de verslaving aan de schadelijke stoffen in je lijf en aan de andere kant de verslaving aan de gewoonte. De verslaving aan de gewoonte is wat makkelijker aan te pakken dan de verslaving aan de schadelijke stof nicotine. Voorbeelden van verslaving aan een gewoonte zijn de sigaret na een lekker etentje, of het rokertje dat je opsteekt bij een borrel of biertje. Afleiding en, eventueel tijdelijk, veranderen van wat je gewend bent helpt hier vaak heel erg goed bij. Dus ben je altijd gewend na het nuttigen van de maaltijd nog even lekker te blijven zitten en na te kletsen onder het genot van een sigaret? Doe dat dan nu even niet meer maar ga meteen opruimen en afwassen. En geniet je ook altijd zo van het rokertje bij een borreltje of biertje? Doorbreek dit dan door ook tijdelijk geen alcohol te nuttigen maar bijvoorbeeld water of thee.

Het nuttigen van alcohol heeft overigens nog een zeer vervelende bijkomende eigenschap, het heeft een negatief effect op de wilskracht. En van die wilskracht zul je het juist moeten hebben! Het stoppen van de gewoonte,de verslaving enerzijds, kan vervelend en moeilijk zijn maar geeft geen ontwenningverschijnselen. Het aanpakken van de verslaving anderzijds, de behoefte en afhankelijkheid aan de schadelijke stof nicotine van je lichaam en geest, heeft dat grote nadeel wel.

Als je stopt met roken reageert je lijf daarop met ontwenningsverschijnselen om te protesteren tegen de onthouding van de verslavende en schadelijke stof. Ontwenningsverschijnselen kunnen gekenmerkt worden door symptomen als trillen, slapeloosheid, humeurigheid, trek in eten of juist een gebrek aan eetlust, hoofdpijn, angst, misselijkheid, rusteloosheid en een enorme drang om te gaan roken. Gelukkig verdwijnen de ergste ontwenningsverschijnselen al na een paar weken en zijn er goede hulpmiddelen, zoals kauwgum met nicotine en pleisters met nicotine te koop. Veel water drinken helpt ook, met name om de afvalstoffen en hiermee de schadelijke stoffen uit je lichaam te spoelen. Verder kan afleiding en afwijken van je dagelijkse ritme ook hierbij een steuntje in de rug zijn! En bedenk je bij ieder moeilijk moment dat iedere minuut zonder sigaret je dichter bij het moment brengt dat je met volle overtuiging en trots kunt zeggen dat je gestopt bent met roken!