Stop nu met rokken

Hoe stop je met roken

Ik wil stoppen met roken!

Stoppen met roken is zeker rond de jaarwisseling een vaak gehoorde opmerking. En met goede reden, want het roken van tabak is gewoonweg slecht voor de gezondheid. Daarnaast is stinken uit de mond geen aantrekkelijke eigenschap. Wanneer te stoppen? En Hoe? Allereerst is het belangrijk te beseffen dat roken niet alleen een gewoonte is geworden, maar in meeste gevallen ook een verslaving. Een verslaving kan alleen maar aangepakt worden als iemand er voor de volle 100% voor wil gaan. Dus niet omdat een partner het aangeeft of omdat het op het pakje staat. Weer een sigaret opsteken of nooit meer. De roker bepaalt. Altijd.

Die eerste stopdag

Ik wil stoppen met rokenIs de beslissing in volle overtuiging genomen, bepaal dan wanneer die eerste stopdag is. Per direct of op zeer korte termijn is het beste. Van uitstel komt afstel. Kom die eerste stopdag door, dan heeft volledig stoppen grote kans van slagen. Merendeel van geslaagde stoppers geven aan dat radicaal stoppen beter werkt dan geleidelijk afbouwen. Gooi die sigaretten dus de avond voor de stopdag weg. Begin bij het wakker worden aan een grote schoonmaak om de geur te verdrijven, gooi de asbakken weg en zorg voor afleiding. Ga iets leuks doen. Beloon jezelf met deze beslissing. Schrijf op waarom je bent gestopt en hang deze op een prominente plek in het huis. Dit werkt motiverend en stimulerend. Doe er alles aan om die eerste stopdag tot een succes te maken. Die andere dagen volgen dan ook.

Een beetje hulp gewenst

Radicaal stoppen werkt het beste, maar is moeilijk vanwege de ontwenningsverschijnselen die het teweeg brengt. Er zijn diverse nicotinevervangende middelen, zoals speciale pleisters en kauwgom, verkrijgbaar die kunnen helpen bij de vermindering van lichamelijke ontwenningsverschijnselen. Daarnaast kan de dokter een verwijzing geven voor alternatieve methoden die het stoppen met roken kunnen ondersteunen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan acupunctuur, hypnosetherapie of laserbehandeling. Sommige van deze middelen en methoden worden vergoedt door de zorgverzekering. Raadpleeg hiervoor de polis. Daarnaast zijn er de gewoontemomenten die doorbroken moeten worden of op een andere manier ingevuld. Brainstorm met vrienden en ga voor eenvoudige oplossingen.

Ga ervoor

Het begint met de gedachte, dan komt de beslissing, gevolgd door die lastige eerste stopdag. Stoppen met roken is moeilijk. Vertel het daarom aan je omgeving, zodat zij indien nodig kunnen helpen. Soms zijn een paar bemoedigende woorden net wat nodig is. Beloon jezelf af en toe. Denk positief, dit gaat lukken!