Stop nu met rokken

5 tips om te stoppen met roken

Stoppen met roken is erg moeilijk. Het lichaam vraagt steeds weer om nicotine en je krijgt daardoor ontzettende zin in een sigaret. Deze vijf tips helpen jou om te stoppen met roken. Want ook jij kunt stoppen! Lees hieronder de 5 tips om te stoppen met roken:

Tip 1 – Een datum prikken

Prik een datum om te stoppen met roken. Bedenk welke dag jou het beste uitkomt, bijvoorbeeld een dag waarop je veel afleiding hebt. Op die dag gooi je alle asbakken en pakjes sigaretten weg. Door mensen om jou heen te vertellen dat je gaat stoppen heb je een extra stok achter de deur.5-tips-om-te-stoppen-met-roken-300x183

Tip 2 – In één keer stoppen

Hoe moeilijk het ook is, het is beter om in één keer te stoppen met roken. Door af en toe nog een sigaret te roken blijf je de vraag naar nicotine voeden. Bedenk elke keer als je zin hebt in een sigaret ‘ik kan het’ en ‘ik heb het niet nodig’.

Tip 3 – Positief bekijken

Door negatief te denken zul je eerder terug vallen in je oude gewoonte. Denk daarom: ‘Ik kan het!’. Heb je een slecht moment, spreek jezelf dan wat moed in door tegen jezelf te zeggen dat je het kan. Ook kun je vrienden, je partner of andere mensen die dicht bij je staan vragen om jou positief te steunen in het stoppen met roken. Krop je gevoelens niet op, spreek ze uit. Beloon jezelf door af en toe een cadeautje voor jezelf te kopen.

Tip 4 – Stop samen

Samen stoppen is makkelijker dan alleen. Je staat er dan niet alleen voor op moeilijke momenten en je kunt elkaar steunen. Stop bijvoorbeeld samen met je partner of een goede vriend. Spreek af dat je met elkaar praat als je het moeilijk hebt. Kies ook iets om te doen als je een rotgevoel hebt of depressief voelt. Dit was eerder vaak een reden om een sigaret op te steken.

Tip 5 – Zoek afleiding

Plan nieuwe activiteiten om je gedachten van je af te zetten. Ga bijvoorbeeld sporten of plan een lekker dagje uit. Vermijdt in het begin ruimtes waar gerookt wordt totdat je je sterker voelt. Door kauwgom te kauwen ben je toch onbewust ergens mee bezig en je krijgt een frisse adem. Ook wat vaker je tanden poetsen kan ervoor zorgen dat je minder zin krijgt in een sigaret. Wil je graag iets met je handen doen, pak dan een pen of je mobiele telefoon.